Allstad og Skolegårdsentralen inngår avtale
Hvordan kan vi sørge for at flere barn og unge får mulighet til å lykkes? Det spørsmålet sto i sentrum da Allstad og Skolegårdsentralen markerte sitt nye samarbeid på Solum Skolegård mandag 27. oktober. Etter flere år med felles innsats for å etablere Skolegård, er partnerskapet nå formalisert gjennom en samarbeidsavtale.
– Vi er utrolig glade for å være en del av dette og at vi nå er har en avtale som gir grunnlag å etablere flere skolegårder, sier Turid Kolstadløkken, prestegårdsdirektør i Allstad.
Bak Skolegårdsentralen står Asgeir Føyen som har drevet Abildsø gård siden 2006.
– Vi er så takknemlig for at vi er her og at flere barn kan få dette tilbudet. Det trengs mange aktører for få en Skolegård på plass, sier Føyen.
Dette er Skolegård
Skolegård er et tilbud til barn på mellomtrinnet og ungdomsskolen som sliter med skolefravær, lav selvfølelse og faglige eller sosiale utfordringer. En dag i uken bytter de ut en vanlig skoledag med en dag med undervisning på en gård, med praktisk tilnærming til skoleteorien. Her kombinerer de læring med sosial trening i trygge og inkluderende omgivelser.
Skolegårdsentralen står for det pedagogiske opplegget og driften av Skolegård, mens Allstad tilrettelegger og tilbyr egnede prestegårder.
Prestegårdene får nytt liv
Etter at boplikten for prester opphørte i 2015, har Allstad arbeidet med å finne nye bruksområder for prestegårdene.
– Vi ønsker oss leietakere med samfunnsnyttige formål og ser på Skolegård som en svært god løsning, sier Kolstadløkken. Hun legger til at å bruke presteboligene til undervisning også har historisk forankring:
– Prestegård var historisk sett en møteplass og et sted for kunnskapsbygging og lokalsamfunnsutvikling. Vi vil gjerne videreføre denne tradisjonen
Så langt er det etablert Skolegård på tre av Allstads prestegårder: Hommedal i Grimstad, Solum i Skien, Rauland i Vinje.
Asgeir Føyen forklarer at prestegårder egner seg godt til Skolegård fordi de har bygningsmassen og omgivelsene de trenger. Allstad er i tillegg en stabil og forutsigbar samarbeidspartner med langsiktige leieavtaler. Dette er viktig for å sikre kontinuitet for tilbudet.
Vi trenger alle
Målet med avtalen mellom Allstad og Skolegårdsentralen er å få til systematisk samarbeid for utvikling av Skolegård på Allstads prestegårder. Etablering av Skolegård forutsetter en langsiktig forpliktelse fra en kommune som ser et behov for et Skolegårds-tilbud, og naturligvis at Allstad har en prestegård tilgjengelig.
Julie Holm er styreleder ved Solum, i tillegg til at hun er rektor ved Kvelde skole og leder for utredning av skolestruktur i Larvik. Under markeringen minnet hun deltakerne om samfunnsutfordringen:
– 685.000 står utenfor arbeidslivet, og 110.000 av dem er unge mellom 20 og 29 år. Vi har ikke råd til at noen faller utenfor – vi trenger alle!
Nye elever til Vinje Skulegard
Hun får støtte fra Anders Sandvik, som er assisterende kommunedirektør og oppvekstansvarlig i Vinje kommune og som før det har mange år bak seg som rektor. Da jobbet han for å gi elevene som trengte det andre måter å lære på.
– Alle skal inn i den samme kverna, og det er et problem i Norge. Ingen forventer jo at vi skal utvikle oss helt likt, sier han.
Han kunne derfor stolt fortelle at kommunen nå har fått det siste tilskuddet blant skolegårder i Norge, og i oktober i år kom de første elevene til Vinje Skulegard, som holder til på tidligere Rauland prestegård.
Jesper (15): Lærerne kjenner meg ikke igjen
Asgeir og Tone Føyen etablerte den første Skolegård på Abildsø gård høsten 2006, i samarbeid med Osloskolen. De årlige evalueringene viser økt skolemotivasjon, positiv sosial og faglig utvikling og god overføringsverdi til skole og hjem for de aller fleste barna. Det samme gjelder for Solum Skolegård som driftes av vertskapet Morgan og Cathrine Sørensen. Med seg på markeringen hadde de Jesper (15). Den tidligere eleven vet hva Skolegård kan bety.
– Før jeg begynte her var jeg en katastrofe. Jeg var ikke i timen, fulgte ikke med, ville heller se på YouTube, forteller ungdomsskoleeleven.
Da han fikk tilbud om en dag i uken på Solum, takket han ja. Han forteller at det var rart i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før skole ble gøy. Nå er han tilbake på vanlig ungdomsskole, og har til og med jobbet som assistent i timene med de yngre elevene på Solum.
– Lærerne mine sier at de ikke kjenner meg igjen. Nå kan jeg følge med i timen – det hadde jeg aldri trodd for to år siden.
Historien hans viser hvorfor supplerende læringsarenaer er viktige, og han er ikke alene. Da forskere fra Norce (Norwegian Research Centre) så på elevenes erfaringer på Hommedal skolegård, viste studiet at både elever og foresatte hadde svært gode erfaringer der barna fikk kjenne på mestring og glede.
Samarbeid for fremtiden
Skolegård er sosialt entreprenørskap i praksis – et samarbeid mellom Allstad, Skolegårdsentralen, sparebankstiftelser og lokalt næringsliv. Samarbeidsavtalen er et viktig steg mot å gi flere elever en supplerende og meningsfull læringsarena. Sammen ønsker Allstad og Skolegårdsentralen å skape levende læringsmiljøer i flere prestegårder.
Kan din kommune få Skolegård? Meld din interesse til oss.
Les mer om skolegård.